Windows CE

برنامه نویسی دستگاههای مبتنی بر ویندوز موبایل

Windows CE

برنامه نویسی دستگاههای مبتنی بر ویندوز موبایل

جلسه ۱ : سیستم عامل موبایل


symbian
windows mobile(windows ce)

palm

linux

گوشی های همراه به دو دسته پی دی ای و اسمارت فون قسمت میشن . گروه pda دارای سه نوع سیستم عامل میشن که شامل پالم و لینوکس و ویندوز می باشد


palm
:
سیستم عامل palm اولین سیستم عاملی بود که برای دستیار دیجتالی شخصی ارایه شد(این سیستم عامل از رابط گرافیکی (وکاربری)سادهای استفاده میکنه)البته در حال تکمیل شدنه . در نمونه های اولیه(سال 1998) از نگارش 16 بیتی اون استفاده شد که فقط مخصوص پی دی ای های بدون ساپورت موبایل بود ولی الان از نسخه 6 اون استفاده میشه که نگارش 32 بیتی داره و از پردازنده های محصول اینتلکه در پی دی ای ها به ARM معروفه استفاده میکنه .  (این سیستم عامل به دلیل سادگی سرعت بالایی داره وکاربران با اون به همین دلیل مشکلات زیادی ندارن(از یه نمونه همسان با ویندوزه سریع تره( متاسفانه اینجا (یعنی ایران) کمتراز این نوع سیستم عامل ارایه میشه .

 

اینا رو هم بدونید

شاید پر مصرف ترین سیستم عامل ایالات متحده باشه.این نرم افزار که در ابتدا برای راه بری دستگاه پالم پایلوت ساخته شد، از نسخه 3 به بعد دچار تحولات عمیق شد،مثلاً پشتیبانی از صفحات رنگی پیدا کرد و یک سیستم شناخت دست خط به اسم «گرافیتی» بهش اضافه شد.


خود این گرافیتی کلی داستان درست کردبرای شرکت: در سال 1997 که پالم سه با گرافیتی ارائه شد ، زیراکس، غول سخت افزار ، علیه پالم به دادگاه کپی رایت شکایت برد که گرافیتی محصولی ست کپی برداری شده از سخت افزاری که اونها تولید کرده بودند.البته این گیس و گیس کشی تا 2001 ادامه پیدا کرد تا دادگاه نهایتاً به نفع زیراکس رای داد.از اون به بعد «گرافیتی 2» که یک سیستم کاملاً پالمی بود ، معرفی شد و تمام دستگاه های بعدی با اون به بازار عرضه شد.ولی مشکل این بود که مردم به گرافیتی عادت کرده بودند، پس ازاین مسیر کلی فحش نصیب ارواح و نوامیس برنامه نویس های پالم شد، تا اینکه یک پدر آمرزیده ای ، یک هک نوشت که می شد گرافیتی 1 رو روی دستگاه هایی که تازه اومده بود سوار کرد.البته شاکی بودن مردم دلیل داشت: در گرافیتی 2، خیلی از حروف باید با دوحرکت تولید می شدند و کلی وقت می گرفت.نهایتاً شرکت سخت افزار های جدیدرو علیه هک هم واکیسنه کردو مردم هم خسته شدند و کار با گرافیتی جدیدرو یاد گرفتند.


linux
:
تعجب نکنید(این سیستم عامل هم در pda ها استفاده میشه(من اطلاعات زیادی در مورد این سیستم عامل ندارم)همون نسخه پی سیش هم کسی توی ایران کار نمکنه چه به رسه به پی دی ایش . این سیستم عامل نه برای پی دی ای ها جدیده و نه قراره که از رده خارج بشه و نه قراره جای سیستم عامل فربه ای مثل ویندوز رو بگیره ، در حقیقت علیرغم قدرتمند بودن سیستم عامل اش ، احتمال نمی ره که هیچ وقت بتونه جای ویندوز رو یا پالم سیستم عامل رو بگیره.دلیل اش هم ساده اس: این سیستم عامل اوپن سورس و مجانیه ، شما بودید ، برای برنامه ای که مجانی در اختیار دیگران قرار داده بودید ، چقدر ساپورت نرم افزاری ارائه می دادید؟


این سیستم عامل البته که جای خودش رو میون عشاق لینوکس باز کرده ، طوری که حتی برای آی-پک ، یه عده بیکار نشستن سیستم عامل لینوکس نوشتن و روش سوار کردن.خوب دیگه جوان اند. از مهم ترین دستگاه هایی که واجد لینوکس بودند و هستند : شارپ زائوروس ، سامسونگ یوپی و چند مدل غیر مطرح دیگه رو می شه نام برد.



windows CE
:

خب این سیستم عامل معروف ترین نوع در پی دی ای هاست(از اسمش هم معلومه که توسط چه شرکتی ساخته شده) جالبه بدونید که از سال 1996 بنیان گذاشته شده . در حال حاضر بیشترین پی دی ای ها که توسط غول سخت افزاری htc ارایه میشن از این سیستم عامل سود میبرن .

شاید دو شرکت برنامه نویس سهم اصلی رو در معروف شدن وین سی ای داشتن: اچ پی (با آی پک هایی که در بازار ایالات متحده رقیبی جدی برای پالم شد) و اچ تی سی .این غول تایوانی که چند سالی هست پی دی ای های رنگ وارنگ بیرون می ده ، احتمالاً یکی از دلایل اصلی افزایش قابلیت های ویندوز موبایل جدید (دبلیو ام 5) هست.


شاید بد نباشه یه کم از تاریخچه اش بدونید:

این نرم افزار در ابتدا برای لاغر کردن ویندوز اصلی طراحی شد تا بروی دستگاه هایی که حتی حافظه رم زیر یک مگابایت باشن قابل اجرا شه.از اون موقع مرتب چیز هایی افزوده شده ،طوری که الان این ویندوز سی ای دبلیو ام 5 ، احتمالاً خیلی کم از ویندوز 95 نداره!

اسم گذاری شم باحال بوده، مایکروسافت رسماً اعلام کرده که این دو حرف الکی برای اسم اش انتخاب شدن، یعنی بعد از دیولوپ شدن اولین نسخه به نام رمز «پگاسوس» احتمالاً نتونستن اسم انتخاب کنن و دو تا حرف رو به تصادف گذاشتن!


خب اما همش هم شانس شرکت مایکروسافت نبود که باعث شد بخش اعظم بازار در اختیارش باشه.در حقیقت مایکروسافت دو تا کار خوب کرد ، اول اینکه برنامه رو به صورتی سورس کد هایی ساده و با قابلیت گسترش امکانات نرم افزاری نوشت و دوم اینکه نسخه ای از سورس کد های وین سی ای رو در اختیار عموم(یعنی طراحان نرم افزار) گذاشت.این کار باعث شد که بسیاری از برنامه نویسان شانس آینده شونو با اون امتحان کنن.


میرسیم به دسته دوم یعنی اسمارت فون ها )سیمباین و پاکت پی سی اسمارت فون )


smartphone ppc
:

شاید بپرسید این چه فرقی با پی دی ای ها داره . خب این سیستم عامل ضعیفتر از مال pda هاست(بدین معنی که از واسط کار بری ساده تری استفاده میکنه)به طبع نیاز مند حافظه کمتر وپردازشگر ضعفیت تره . اما مهمترین فرق اساسیش با پی دی ای ها پشتیبانی نکردن از قابلیت finger tuch هست . دلیلی که میکروسافت برای این اون اورده اینه که بتونید یه دستی هم با هاش کار کنید .اخرین نسخش در سال 2003 اریه شده وهنوز نسخه جدیدی براش ارایه نشده .


symbian
:

معروفترین(از نظر داشتن بازار فروش)سیستم عامل محسوب میشه . بزارین تاریخچش رو چک کنیم . وقتی که شرکت میکرو سافت از قابلیت های سیستم عاملش در پشتیبانی از گوشی های تلفن همراه پرده برداشت غول های تولید کننده موبایل دیدن اگه نجنبن سرشون کلاه رفته و دوباره ماکروسافت نرم افزار این بخش رو درانحصار خودش در میاره پس شرکت های :           

Sony,

Nokia,

LG,

Erricson,

Samsung,

Siemens,

Motorola,

BenQ,

Mitsubishi,

Sanyo,

Sharp,

Arima,

Fujitsu,

Lenovo,

Panasonic,

Sendo


دور هم جمع شدن و یه سیستم عامل مشترک بین خودشون به وجود اوردن(14 شرکت اصلی وچند شرکت فرعی( . این سیستم عامل در حقیقت نسخه تحول یافته سیستم عامل «پسایلون » مدل اپوک هست.

 

این نرم افزار توسط چند غول موبایل ، بروی محیط برنامه نویسی سی پلاس پلاس طراحی شد، که البته خودش نسخه ای از یک سیستم عامل دهه هشتاد بود.مزایای عمده این سیستم عامل ، مصرف کم باطری ( به دلیل داشتن یک اسکریپت به نام اکتیو آبجکت که عملاً وقتی که برنامه ای فراخوانی نداشته باشه سی پی یو رو خاموش می کنه) ، مصرف اندک مموری (که اسکریپت هایی مرتب حافظه رو حتی حافظه دائمی شو جارو می کنند.گرچه تجربه شخصی من با سیستم عامل سونی اریکسون پی 800 چیز دیگری بود) و البته سورس کد های فراوان و جمع و جور است.

مزیت قابل توجه این سیستم عامل از نظر سازندگان موبایل ، کاستومایز شدن عالی اونه، که بر خلاف ویندوز، به راحتی می شه روش برای تله فونی مانورداد . البته این مزیت در خودش یک ضعف داره اونم اینه که یکپارچه کردن اش خیلی سخته.لیونکس دقیقاً در جهت عکس رفته ، طوری که الان کمتر می شه گفت از توش یک موبایل در می آد .

ساختار سیستم عامل به قدری ساده است که در لایه اول برنامه ، حتی فایل سیستم هم ساپورت نمی شه . مدیریت و اجرای فایل های جانبی هم ساپورت نمی شه . فقط یک مدیریت زمان کنار برنامه اصلی هست و بقیه چیز هایی که روی موبایل هاتون می بینید . دسته گل برنامه نویس های شرکت سازنده دفترش توی انگلیسه . فعلا اخرین نسخه ارایه شده این سیستم عامل ورژن 9 است که در گوشی مثل  7710مشاهده میشه خب من فقط چند ویژگی سیمبان سری 9 رو یاداوری میکنم این ویژگی ها شامل ساپورته: یو اس بی مس استریج , هدفون استریو بلوتوس و پشتیبانی از دوربین های چند مگی و همزمان چند صفحه نمایش و زمانبندی گروهی و....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد